حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

*گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس * خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس *

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

*گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس * خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس *

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بسمه تعالی

امروز جلسه‌ای با موضوعِ «نقش و جایگاه مدیریت جهادی در الگوی پیشرفت اسلامی»  در مدرسه علمیه معصومیه(سلام الله علیها) به همتِ کارگروه مدریت جهادیِ بسیج این مدرسه، برگزار گردید.

دبیر «شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی»، در این جلسه به تبیین رویکرد مختار این شورا، به مسأله مدیریت جهادی پرداخت که در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از مقدمه این نشست را مشاهده نمایید یا فایل صوتی را از اینجا، دریافت نمایید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

موضوع بحث این جلسه، «مدیریت جهادی» است، که یکی از اصطلاحات مطرح شده در ادبیات انقلاب می‌باشد و مهمترین نکته قبل از آغاز بحث این است که توجه داشته باشیم این قِسم از اصطلاحاتِ ادبیات انقلاب، در خلاء و فضای نظری مطرح نشده است؛ بلکه در فضای تقابل و نظام مقایسه، تولید و گفتمان سازی شده است. بنابراین ابتدا باید فضای گفتمانی و رقیبانِ ادبیات انقلاب را بشناسیم.

ادبیات انقلاب، در اداره جامعه، با دو گفتمان و رقیب اصلی مواجه است؛ 

 1- گفتمان توسعه و مدرنیته

 2- گفتمان اسلام سنتی

حال سؤال این است که ادبیات انقلاب این اصطلاح را در تقابل با کدام جریان مطرح کرده است؟

توسعه غربی و پیشرفت اسلامی:

آنچه تحت عنوان توسعه و مکاتب توسعه، مطرح است، در اصل یک موضوع بین رشته‌ای است که از «جامعه‌شناسی»، «اقتصاد» و «مدیریت» به وجود آمده است. بنابراین می‌توان گفت: بدان علت که «پیشرفت اسلامی» نقطه مقابلِ «توسعه غربی» است، در نتیجه «مدیریت جهادی» نیز در تقابل و نظام مقایسه با «مدیریت غربی» مطرح گردیده است.

نتیجه:

بدون توجه به بسترِ نظام اصطلاحاتِ ادبیات انقلاب، نمی‌توان به صورت انتزاعی به تحلیل چنین موضوعاتی پرداخت. به این منظور سه سرفصل مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

سرفصل اول:

مدیریت غربی به چه معناست و نسبت آن با اقتصاد و جامعه‌شناسیِ غربی به چه صورت است؟

سرفصل دوم:

آیا ارکان «مدیریت جهادی»، مدیریت، جامعه‌شناسی و اقتصاد اسلامی است یا خیر؟

دو رویکرد به علوم انسانی:

در مواجهه با حوزه علوم انسانی و تولید علم، دو رویکرد عمده قابل تصور است:

رویکرد اول: طبقه‌بندی علوم موجود را پذیرفته و سعی در اسلامی‌سازی همان سرفصل‌ها دارد. به عنوان مثال سرفصل‌هایی همانندِ «جامعه‌شناسی اسلامی» و ... به وجود آمده است.

رویکرد دوم: ضمن پذیرفتنِ طبقه‌بندی علوم موجود، بر این اعتقاد است که لزومی ندارد در مقابل تمام این رشته‌ها، رشته‌هایی اسلامی شده تولید نمود؛ بلکه می‌توان توجه را مبذول به موضوعاتی کرد، که به وسیله‌ی آنها، بعضاً می‌توان مثلاً به اهدافِ موردِ نظرِ پنج رشته از علوم غربی، دست یافت. رویکرد مختار ما، «رویکرد دوم» است.

بنابراین پاسخ اجمالیِ ما به سؤال سرفصل دوم این است که «مدیریت» یکی از سرفصل‌های رشته‌ی دیگری است که ما نام آن را «هدایت نظامات ذهنی» نهاده‌ایم.

سرفصل سوم:

برای انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب، در مواجهه با موضوعی همانندِ مدیریت جهادی، به چه صورت باید عمل کنیم؟

پاسخ ما به این سرفصل به صورت اجمالی این است که در صورت بی‌توجهی به دو سرفصل قبلی، تصویری دقیق از وضعیت مطلوب نخواهیم داشت و مهمترین آفت این اتفاق، انحلال و انحرافِ موضوع، در روش‌ها و تحلیل‌های رایج - که عمدتاً مبتنی بر روش‌های غربی است -  خواهد بود.

 

فایل صوتی این نشست

دریافت
توضیحات: مدیریت جهادی و الگوی پیشرفت اسلامی
 

 

گزارش تصویری نشست

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی