حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

*گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس * خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس *

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

*گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس * خویش را در خویش پیدا کن کمال این است و بس *

حلقه ارتباطی الگوی پیشرفت اسلامی قم - شهید چمران

آخرین مطالب

آخرین نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی تهران برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهید چمران، اولین نشست معرفی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی با حضور جمعی از دست اندرکاران این مرکز، برگزار گردید.

در مقدمه ی جلسه به صورت خلاصه، توضیحاتی مبنی بر سه موضوع زیر ارائه شد:

1- تاریخچه طرح بحث الگوی پیشرفت اسلامی توسط امام خامنه ای به صورت رسمی از سال 1385. 

2- تولید اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در شورای راهبردی، بعد از 15 سال کار پژوهشی.

3- تعریف نقشه راه، به یک معنا، به طرحی جامع به منظور تربیت، البته با در نظر گرفتن واقعیت های امروز جامعه، به صورت کاملا عملیاتی، و بر خلاف طرح های نظری و خرد نگر به مسئله تربیت، با اتکا به 81 ماموریت تربیتی، به منظور شکل گیری و قوام شخصیت افراد در جامعه.

در ادامه جلسه، نقطه ورودی بحث معرفی نقشه راه، بازخوانی و باز تعریف ادبیات انقلاب، به منظور اتفاق نظر بر یک پایه مشترک و مورد تایید شرکت کنندگان در جلسه، انتخاب شد. 

برای تعریف ادبیات انقلاب نیز، اساسی ترین اصطلاح در نقشه راه، موسوم به "جهت حرکت انقلاب اسلامی"، معرفی؛ و تعریف این اصطلاح، موکول گردید به ارائه تعریفی از سه مهره اصلی دیگر به قرار زیر:

1- مبنای حرکت انقلاب اسلامی

2- مراحل تحقق مبنای حرکت انقلاب اسلامی

3- موضوعات انتقال در مراحل تحقق مبنای حرکت انقلاب اسلامی

از میان سه مهره بحثی فوق نیز، مهره اول یعنی، مبنای انقلاب اسلامی، مهمترین قسمت از اصطلاح جهت حرکت انقلاب اسلامی، معرفی گردیده و به تعریف آن پرداخته شد.

در تعریف اصطلاح "مبنای حرکت انقلاب اسلامی"، ابتدا تفاوت این اصطلاح با دو مفهوم "اهداف انقلاب اسلامی" و "اصول انقلاب اسلامی"، برای جلوگیری از یکسان انگاشته شدن این مفاهیم، تبیین گردید. به این منظور، چند نمونه ی نام آشنا از "اهداف انقلاب اسلامی" همچون، تحقق عدالت، مبارزه با ظلم، دستگیری از مستضعفین، حفظ عزت و ... نام برده و "اصول انقلاب اسلامی" نیز، به دلایل اثبات کننده ی صحت این اهداف، با روش های نظری، تعریف شد. بنابراین طبق این تعریف، در لایه ی اهداف انقلاب اسلامی به بیان چیستی ماهیت انقلاب، در اصول انقلاب اسلامی به بیان چرائی اهداف انقلاب و در اصطلاح "مبنای انقلاب اسلامی" به بیان چگونگی تحقق این اهداف پرداخته می شود.

در ادامه به منظور پاسخ گویی به سوال "چگونه اهداف اسلامی را باید محقق کرد؟" سه جریان فعال و اصلی در کشور به قرار زیر معرفی شد:

1- جریان روشنفکری

2- جریان فهم سنتی از اسلام

3- جریان اسلام ناب

در ادامه به تبیین مبنای این سه جریان برای پاسخ گویی به سوال چگونگی تحقق اهداف انقلاب، پرداخته شد. به این منظور، "اصلاح قرائت دینی"، مبنای جریان روشنفکری، "تبلیغ" مبنای "جریان فهم سنتی از اسلام" و "نظام سازی اسلامی" به عنوان مبنای "جریان اسلام ناب" بیان گردید.

در پایان، شرکت کنندگان در جلسه به ارائه نقطه نظرات و طرح سوالاتی در حیطه مباحث مطرح شده پرداختند.

گزارش تصویری این نشست:








۹۲/۱۱/۰۶

نظرات  (۱)

۰۸ بهمن ۹۲ ، ۱۶:۳۱ الینا نوری
عالیه موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی